Saksan Demokraattinen Rautatie
Mennyttä maailmaa valottava opus kertoo yhdestä ihmisten arkielämän kannalta tärkeästä osa-alueesta ja samalla jotain koko yhteiskunnasta. Hyviä kuvia, kadonnutta tunnelmaa.
Monesti on ihmetyttänyt, miksi itäisemmän rautatieyhtiön nimi säilyi siihen aikaisempaan Valtakuntaan viittaavana. Sehän oli fasistista. Taustalla oli kuitenkin neljän voittajavallan sopimus, johon oli kirjattu liikennöintioikeuksien kuluvan nimenomaan Reichsbahnille. Nimenmuutos esimerkiksi Kansojen Ystävyyden Rautatieksi olisi saattaanut aiheuttaa nillitystä.
Selvisipä sekin, miten kahden yhtiön toiminta sittemmin yhdistettiin. Ei kertapamauksella vaan vähitellen yksi rataosuus kerrallaan. Kuulostaa järkevältä ja taitaa olla itsestäänselvä menettelytapa tuollaisessa tilanteessa. Toisaalta vähitellen vähennettiin myös puolet itätyövoimasta...
Monesti on ihmetyttänyt, miksi itäisemmän rautatieyhtiön nimi säilyi siihen aikaisempaan Valtakuntaan viittaavana. Sehän oli fasistista. Taustalla oli kuitenkin neljän voittajavallan sopimus, johon oli kirjattu liikennöintioikeuksien kuluvan nimenomaan Reichsbahnille. Nimenmuutos esimerkiksi Kansojen Ystävyyden Rautatieksi olisi saattaanut aiheuttaa nillitystä.
Selvisipä sekin, miten kahden yhtiön toiminta sittemmin yhdistettiin. Ei kertapamauksella vaan vähitellen yksi rataosuus kerrallaan. Kuulostaa järkevältä ja taitaa olla itsestäänselvä menettelytapa tuollaisessa tilanteessa. Toisaalta vähitellen vähennettiin myös puolet itätyövoimasta...
0 Kommenttia:
Lähetä kommentti
<< Home